Trzy kroki do większej odporności biznesu

Rosnąca inflacja, zakłócenia w łańcuchach dostaw oraz inne wstrząsy gospodarcze podkreśliły znaczenie adaptacji biznesu do nowych wyzwań. Obecnie koniecznej w jeszcze szybszym niż do tej pory tempie. Sprawna reakcja wymaga nowego podejścia. Warunki rynkowe zmieniają się niezwykle szybko, a ich skutki coraz trudniej przewidzieć. By poradzić sobie z nadchodzącymi kryzysami, firmy muszą planować długoterminowo. Konieczne staje się rozwijanie odporności biznesowej, czyli zdolności umiejętnego reagowania na przełomowe zmiany, takie jak globalne konflikty, rewolucje technologiczne czy cyberzagrożenia. Dell Technologies wskazuje trzy kluczowe obszary, w których można ją wzmocnić.

  1. Odporność cyfrowa 

    Rozwój infrastruktury cyfrowej i modelu biznesowego pozwalają firmie szybciej wychodzić z sytuacji kryzysowych, a dodatkowo zwiększają jej konkurencyjność. Zwiększanie odporności cyfrowej to planowanie i wdrażanie procesów cyfryzacji w całej firmie, ustanowienie i konsekwentne przestrzeganie wewnętrznej polityki zarządzania procesami oraz danymi, a także przyspieszony rozwój innowacji cyfrowych.
  2. Odporność na cyberzagrożenia 

    Cyberodporność to umiejętność szybkiego i skutecznego reagowania na ataki sieciowe czy utratę danych. Umożliwia ona firmie zminimalizowanie negatywnego wpływu takich wydarzeń na jej działalność operacyjną, opinie klientów, stabilność finansową oraz reputację. Jej podstawą są cztery elementy: zabezpieczenie danych oraz systemów, które nimi zarządzają; identyfikacja potencjalnego ryzyka i zagrożeń; prawidłowe reagowanie na cyberataki oraz sprawne odzyskiwanie danych po ich utracie.
  3. Odporność zespołu

    Czynnik ludzki jest jednym z ważniejszych filarów odporności biznesowej. W dobie pracy hybrydowej i zdalnej oraz wykorzystywania prywatnych urządzeń do celów służbowych, pracownicy muszą być odpowiednio przeszkoleni, nie tylko w kwestii korzystania z nowych technologii, ale także unikania i odpierania cyberataków. Celem firmy powinna być sytuacja, w której każdy pracownik potrafi odpowiednio korzystać z niezbędnych w pracy narzędzi oraz bezbłędnie radzić sobie ze zmianami.

Regularnie przeprowadzana ocena odporności cyfrowej pomaga znajdować słabe punkty i konsekwentnie poprawiać stopień przygotowania organizacji.

Niezależnie od branży czy wielkości, firmy zmagają się z coraz silniejszą presją wdrażania zmian, by dopasować się do rynku. W przypadku odporności cyfrowej nie można liczyć na taryfę ulgową – organizacja powinna weryfikować poziom swojej odporności biznesowej, zachowując przy tym zdrowy krytycyzm, i szybko wdrażać odpowiednie środki, by ją wzmocnić.